PNEUMATIKY - dlaň dospělého člověka nebo pohlednice obvyklé velikosti - ano tak malá je plocha, na které se stýká jedna pneumatika automobilu s vozovkou. Je proto třeba dbát na to, aby všechny čtyři „dlaně“ byly v co nejlepší „kondici“.

     Na této malé ploše totiž pneumatika musí bezpečně přenášet velké síly ať již při rozjezdu, brzdění nebo při jízdě v zatáčkách. Tento výkon musí dosahovat na suché i mokré vozovce, v teple i mrazu, kde bývá vozovka pokryta ledem nebo ujetým sněhem. Renomované firmy proto v rámci konkurenčního boje nabízejí pneumatiky se stále lepšími a lepšími vlastnostmi. Ovšem i přesto je úloha řidiče při péči o co největší kvalitu „dlaní“ vlastního vozu stále velmi významná. Proto bychom chtěli připomenout některé hlavní zásady, které se týkají výběru, provozu a údržby automobilových pneumatik.

     Při rozhodování, kdy si koupit nové pláště, bychom neměli čekat, až sjedeme vzorek až ke hranici zákonem dané hodnoty hloubky drážky 1,6 mm. U letních pneumatik odborníci doporučují hodnotu 3,0 mm, u zimních přibližně 4,0 mm. V žádném případě by nás neměla ani napadnout myšlenka, že bychom vzorek mohli vlastoručně prohloubit prořezáním. Tato operace je povolena pouze u zvlášť označených plášťů pro nákladní automobily (regroovable). U osobních a zejména u motocyklových pneumatik je podobná operace životu nebezpečná! Na vozidlo je možné namontovat především pouze takové pláště, jejichž rozměry a kategorii má vozidlo uvedeno v tzv. velkém technickém průkazu. V témže dokumentu najdeme i odpovídající rozměry ráfků. Zásadně bychom neměli podléhat módním podléhat módním trendům a své vozidlo vylepšit například montáží enormně širokých pneumatik.

     Z bezpečnostních důvodů je třeba věnovat montáži pneumatik mimořádnou péči - tuto operaci bychom měli svěřit výhradně odbornému servisu. Používáme jen disková kola ...neseřízená geometrie nápravy mj. způsobuje jednostranné opotřebení běhounu...předepsané velikosti, v perfektním technickém stavu. To znamená, že by kola měla být mechanicky nepoškozená, zbavená zbytků koroze, a pokud jde o ocelová kola, měla by být opatřena proti korozním nátěrem. Při montáži nových plášťů bychom měli také vždy požadovat i nový bezdušový ventil nebo novou duši. Bezdušové plášťě (označené slovem „Tubeless“) mají být montovány vždy jen ráfky s bezpečnostním provedením profilu dosedací plochy (například typu HUMP). Namontovanou pneumatiku nahuštěnou na předepsaný provozní tlak je třeba vždy dynamicky vyvážit. Před montáží nových pneumatik na vozidlo odborníci zároveň doporučují dát zkontrolovat a případně seřídit všechny prvky geometrie podvozku, a pokud je to nutné, dovyvážit kola přímo na nápravě. Doporučuje se rovněž důsledně používat ochranné čepičky ventilů, zejména kovové, které chrání ventil proti vnikání nečistot, a tím zabraňují případné netěsnosti ventilu. Nové pneumatiky doporučujeme prvních  několik set kilometrů jízdy používat při nižších provozních rychlostech - dojde tak ke stabilizaci povrchu běhounu, což se příznivě projeví na delší životnosti pláště.

     Hodnoty huštění se vždy vztahují na studenou pneumatiku před vyjetím. Údaje pro odpovídající zatížení vozu najdeme jednak v návodu k užívání vozu, jednak na některém místě karoserie vozu - například u škodovek jsou tyto údaje na vnitřní straně odklopeného krytu víčka palivového nádrže. Dodržování správného huštění je nutné především proto, že jinak nevyhnutelně dochází k nepravidelnému opotřebení běhounu. Huštění pneumatik se doporučuje kontrolovat pravidelně každých čtrnáct dnů - vždy na studených „gumách“. Zapomínat bychom přitom neměli ani na náhradní pneumatiku, která by měla být huštěna na nejvyšší doporučenou hodnotu. Nárůst tlaku v pneumatice v důsledku jízdy je normální jev, a nesmí tedy být za žádných okolností během jízdy snižován. V případě, že osobní automobil táhne přívěsný vozík nebo karavan, musí být huštění zadní nápravy zvýšeno o 50 kPa s ohledem na zatížení tažného zařízení.
 Sériové pneu  AX 11  AX 14 AX GT AX GTI
MICHELIN bezdušové V Z R V Z R V Z R V Z R
 145/70 R 13 MXT 71S 2,0 2,0 2,0                  
 155/70 R 13 MXT 75T       2,0 2,0 2,0           3,0
165/65 R 13 76T             1,9 2,0 2,2      
 Ráfky z lehkých slitin        
 155/70 R 13 MXT 75T 2,0 2,0 2,2 1,9 1,9 1,9            
 165/65 R 13 MXT 74T             1,9 2,0 2,2      
 165/60 R 14 MXV 74H                   1,9 1,9 2,1
 185/60 R 13 MXV2 80H                    1,9 1,9  
 Přípustné zimní pneu        
 145/70 R 13 M+S 2,0 2,0 2,4 1,9 1,9 2,1            
 155/70 R 13 M+S 2,0 2,0 2,0 1,9 1,9 2,1            
 165/65 R 13 M+S             1,9 2,0 2,2 1,9 1,9 2,1
 185/60 R 13 M+S                   2,2 2,2  
 
!!! Nesprávný tlak v pneumatikách zhoršuje jízdní vlastnosti a znamená nebezpečí !!!