- Růžiná (Slovensko)
- Primošten (Chorvatsko)
- Marina Di Venezia (Itálie)

Možnost plánování cest - dopředu si prostudovat svou zahraniční cestu se všemi nástrahami není vůbec složité. Přesný itinerář se všemi poplatky, délkou cesty i pravděpodobnou dobou jízdy vám vyhotoví například pracovníci na některé z poboček ÚAMK. Nejvíce informací však najdete na internetu. I zde například na servrech www.globalsearch.cz nebo www.viamichelin.com po zadání výchozí pozice a cílového místa získáte podrobný popis cesty s několika možnostmi podle délky trasy, rychlosti nebo ceny. Samozřejmostí je vytištění mapky i s některými problematickými křižovatkami. Informace o poplatcích i dopravních předpisech nabízí řada portálů. Stačí navštívit nějaký vyhledávací server a podívat se do odkazu Cestování.

Poraďte i Vy kam se vydat AXkem.  


KARAVAN - než vyjedeme s obytným přívěsem

     Zkušení karavanisté dobře znají rizika cestování s objemným obytným přívěsem - často jsou tyto zkušenosti draze zaplaceny.

     Je proto užitečné si připomenout některé doporučení odborníků německé společnosti DEKRA, kteří se touto tematikou podrobně zabývali. Především doporučují přezkoušet správnou funkci všech napájecích a ...karavan je třeba na delší cestu připravit...bezpečnostních zařízení. Všechna osvětlovací a signalizační zařízení musejí řádně fungovat podle příslušných předpisů. Je nutné také zkontrolovat zásobník pitné vody. Pokud jsme do něj před odstavením na zimu nepřidali žádnou vhodnou přísadu, měli bychom jej vhodně dezinfikovat. Po delším odstavení mohou nastat i problémy se zdroji elektrické energie, které časem přirozeně ztrácejí svoji potřebnou kapacitu. Proto přezkoušíme, zda jsou akumulátory dostatečně nabité, případně je dobijeme. Několikahodinové připojení na vhodný nabíjecí agregát by mělo energii dostatečně doplnit. Dále odborníci doporučují důsledně sledovat tlak v pneumatikách a udržovat jej na předepsaných hodnotách. Je to důležité zejména z toho důvodu, že pláště kol obytných přívěsů jsou zatěžovány mnohem více než pneumatiky tažných vozidel. Navíc tyto „gumy“ rychleji stárnou.

     Odborníci doporučují, aby se pneumatiky u obytného přívěsu vyměňovaly nejpozději po šesti letech, a to i v případě, že majitel karavanu o ně řádně pečoval a udržoval v nich předepsaný tlak. Během jízdy s přívěsem dodržujte předepsanou maximální rychlost. Počítejte s tím, že brzděný přívěs prodlužuje brzdnou dráhu soupravy minimálně o 10 procent, nebrzděný přívěs dokonce o 50 procent i více! Za jízdy dále z úsporných důvodů nevyřazujte zařazený stupeň, snažte se předvídat situaci v provozu na komunikacích a dbejte na to, aby se zejména při předjíždění většího nákladního automobilu tažený přívěs nerozkýval. Rozhodně byste neměli s přívěsem zejména na delší cesty do zahraničí vyjíždět „naostro“ bez zkušební jízdy.